Niecodzienna lekcja przyrody!
Zajęcia szkolne nie muszą odbywać się tylko w salach lekcyjnych. Również poza murami szkoły uczniowie mogą poszerzać swoją wiedzę, a przede wszystkim poznawać świat i otaczającą ich przyrodę, o czym przekonali się uczniowie klas II i IV, którzy 17 maja uczestniczyli w niecodziennej lekcji przyrody – lekcji w Rezerwacie Przyrody „Kostrza”.
Zajęcia prowadziła pani Magdaleny Tomasiewicz reprezentująca Nadleśnictwo Limanowa, której bardzo serdecznie dziękujemy za spędzenie z naszymi podopiecznymi dnia w terenie.
Te niezwykłe zajęcia pani Magda rozpoczęła od zapoznania uczniów z pracą leśnika oraz od krótkiej prelekcji na temat lasu jako ekosystemu. Następnie podczas pokonywania drogi na szczyt Kostrzy, uczniowie rozpoznawali gatunki drzew iglastych i liściastych – wskazywali istotne cechy różniące poszczególne drzewa. W czasie zajęć dokonali charakterystyki i obserwacji poszczególnych warstw lasu oraz wymieniali pospolite gatunki roślin i zwierząt typowe dla kolejnych jego pięter. Uczniowie mieli również możliwość obserwacji życia zwierząt i roślin w ich naturalnym środowisku.
Pani Magdalena opowiedziała również uczniom o obróbce drewna, czyli procesach jakie drzewo a potem drewno musi przejść, aby stać się np. meblem z IKEI. Uczniowie poznali także przyczyny niekorzystnych zmian w środowisku leśnym, czyli przykłady działalności człowieka, które negatywnie wpływają na stan lasów i powodują zachwianie jego funkcji. Zastanawiali się również, ile czasu potrzeba, aby z nasiona wyrosło ogromne drzewo – niektórzy śmiałkowie próbowali to policzyć na podstawie słoi ściętego drzewa.
Na szczycie Kostrzy – gdzie zaznaczone są granice rezerwatu przyrody, pani leśnik opowiedziała również o sposobach i formach ochrony lasów. Uczniowie dowiedzieli się wówczas, dlaczego w tym właśnie miejscu utworzono rezerwat przyrody (stanowisko rzadkiej paproci - języcznika zwyczajnego oraz obszar buczyny karpackiej).
Po tak aktywnie spędzonych godzinach uczniowie wrócili do szkoły, a następnie udali się do swoich domów.
Takie spotkania z naturą w terenie nie tylko pozytywnie wpływają na rozwój dzieci, ale też w większym stopniu kształtują ich aktywną postawę wobec świata przyrody. Umożliwiają uczniom poznanie krajobrazu regionu ze szczególnym uwzględnieniem jego wartości przyrodniczych oraz praw, którym podlega przyroda i w ciekawy sposób zachęcają ich do bardziej świadomego dbania o przyrodę. Pokazują również jak ciekawie i aktywnie można spędzać czas wolny. Być może niektórzy wrócą na szlak, tym razem z rodzicami, aby pokazać im piękno naszej okolicy.
Gabriela Czop-Czachurska
Zajęcia szkolne nie muszą odbywać się tylko w salach lekcyjnych. Również poza murami szkoły uczniowie mogą poszerzać swoją wiedzę, a przede wszystkim poznawać świat i otaczającą ich przyrodę, o czym przekonali się uczniowie klas II i IV, którzy 17 maja uczestniczyli w niecodziennej lekcji przyrody – lekcji w Rezerwacie Przyrody „Kostrza”.
Zajęcia prowadziła pani Magdaleny Tomasiewicz reprezentująca Nadleśnictwo Limanowa, której bardzo serdecznie dziękujemy za spędzenie z naszymi podopiecznymi dnia w terenie.
Te niezwykłe zajęcia pani Magda rozpoczęła od zapoznania uczniów z pracą leśnika oraz od krótkiej prelekcji na temat lasu jako ekosystemu. Następnie podczas pokonywania drogi na szczyt Kostrzy, uczniowie rozpoznawali gatunki drzew iglastych i liściastych – wskazywali istotne cechy różniące poszczególne drzewa. W czasie zajęć dokonali charakterystyki i obserwacji poszczególnych warstw lasu oraz wymieniali pospolite gatunki roślin i zwierząt typowe dla kolejnych jego pięter. Uczniowie mieli również możliwość obserwacji życia zwierząt i roślin w ich naturalnym środowisku.
Pani Magdalena opowiedziała również uczniom o obróbce drewna, czyli procesach jakie drzewo a potem drewno musi przejść, aby stać się np. meblem z IKEI. Uczniowie poznali także przyczyny niekorzystnych zmian w środowisku leśnym, czyli przykłady działalności człowieka, które negatywnie wpływają na stan lasów i powodują zachwianie jego funkcji. Zastanawiali się również, ile czasu potrzeba, aby z nasiona wyrosło ogromne drzewo – niektórzy śmiałkowie próbowali to policzyć na podstawie słoi ściętego drzewa.
Na szczycie Kostrzy – gdzie zaznaczone są granice rezerwatu przyrody, pani leśnik opowiedziała również o sposobach i formach ochrony lasów. Uczniowie dowiedzieli się wówczas, dlaczego w tym właśnie miejscu utworzono rezerwat przyrody (stanowisko rzadkiej paproci - języcznika zwyczajnego oraz obszar buczyny karpackiej).
Po tak aktywnie spędzonych godzinach uczniowie wrócili do szkoły, a następnie udali się do swoich domów.
Takie spotkania z naturą w terenie nie tylko pozytywnie wpływają na rozwój dzieci, ale też w większym stopniu kształtują ich aktywną postawę wobec świata przyrody. Umożliwiają uczniom poznanie krajobrazu regionu ze szczególnym uwzględnieniem jego wartości przyrodniczych oraz praw, którym podlega przyroda i w ciekawy sposób zachęcają ich do bardziej świadomego dbania o przyrodę. Pokazują również jak ciekawie i aktywnie można spędzać czas wolny. Być może niektórzy wrócą na szlak, tym razem z rodzicami, aby pokazać im piękno naszej okolicy.
Gabriela Czop-Czachurska