Uzyskaliśmy tytuł EKO-SZKOŁA 2022!
Miło mi poinformować, że nasza szkoła uzyskała tytuł "EKO-SZKOŁA 2022" w ramach całorocznej realizacji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego.
Celem projektu było promowanie i kształtowanie postaw proekologicznych oraz stworzenie sieci placówek, które poprzez współpracę, miały dzielić się pomysłami, jak kształtować ekologiczną świadomość młodego pokolenia.
Realizując projekt musieliśmy zorganizować wyznaczone przez organizatora projektu dziesięć przedsięwzięć o charakterze ekologicznym, tj.:
- lekcję w terenie, w rezerwacje przyrody "Kostrza" prowadzonej przez p. Magdalenę Tomasiewicz reprezentującą Nadleśnictwo Limanowa, a w której uczestniczyli uczniowie klas 2 i 4;
- gazetki w zakresie ekologii i ochrony środowiska wykonane przez uczniów kl. 4, 6, 7 oraz 8 i prezentowanie na małej salce;
- akcje ekologiczne takie jak zbiórka materiałów i żywności dla zwierząt ze schroniska w Nowym Sączu, rozdawanie i sadzenie sadzonek jodły pospolitej oraz sprzątanie naszej miejscowości;
- szkolne wydarzenia ekologiczne - Dzień Zwierząt, Święto Drzewa, Dzień Wody, Dzień Ziemi;
- szkolny konkurs z zakresu ekologii "Eko-moda", w czasie którego poszczególne klasy prezentowały kolekcję najnowszych strojów ekologicznych;
- warsztaty ekologiczne dotyczące zwierząt zagrożonych wyginięciem, funkcjonowania ekosystemu leśnego, tropów zwierząt oraz form ochrony przyrody na terenie naszego powiatu;
- szkolną wystawę ekologiczną, w czasie której można było podziwiać ekologiczne zabawki wykonane przez uczniów klasy 2 i 5, zielniki wykonane przez uczniów klasy 3 i 6 oraz papier ekologiczny wyprodukowany przez uczniów klasy 6;
- stworzenie przez uczniów klasy 4 ulotek, broszur lub komików skierowanych do pozostałych uczniów szkoły, a zachęcających do zmian nawyków w życiu codziennym dla dobra przyrody;
- wykonanie doświadczeń przyrodniczych - doświadczenia, które przeprowadziliśmy dotyczyły wpływu różnych czynników na wzrost i rozwój rośliny (uczniowie klasy 4 i 5), czynników wpływających na kiełkowanie nasion fasoli (uczniowie klasy 6), ruchu rośliny (uczniowie klasy 6) oraz dróg wodnych roślin (uczniowie klasy 5 i 6),
- opracowanie trzech stron do e-booka "Niebezpieczeństwa i zagrożenia dla przyrody w XXI wieku" - dzieci z OP na czele z p. Beatą Zięba opracowały stronę dotyczącą segregacji odpadów, uczniowie klasy 2 wraz z p. Martą Stolarz-Zwierczyk opracowali stronę dotyczącą zanieczyszczeń wody, natomiast chętni uczniowie klas 7 i 8 opracowali zagadnienia obejmujące kwaśne deszcze, dziurę ozonową oraz zanieczyszczenia powietrza.
Mam świadomość, że skuteczność działań zależy w dużym stopniu od liczby włączonych do niej osób i ich zaangażowania. Dlatego uważam, że uzyskanie tytułu "EKO-SZKOŁA 2022" jest wspólnym sukcesem osób ze mną współpracujących – nauczycieli, uczniów oraz rodziców uczniów, którzy za każdym razem bardzo aktywnie włączali się w organizowane akcje i wydarzenia, za co BARDZO DZIĘKUJĘ!
koordynator projektu
Gabriela Czop-Czachurska